پایگاه اینترنتی آینده پژوهی

ده پیش‌بینی راهبردی گارتنر برای سال‌های ۲۰۱۷ به بعد

ده پیش‌بینی راهبردی گارتنر برای سال‌های 2017 به بعد

10

یکی از مهم‌ترین پدیده‌های این روزها، ساختارشکنی دیجیتال است.با توجه به سرعت و دامنه تحولات،کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا چند سال آینده، ت

 

غییرات عمده‌ای در این حوزه رخ می‌دهد که بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره را دگرگون خواهد کرد، تغییراتی بسیار گسترده‌تر از آنچه که از زمان ظهور فناوری‌های دیجیتال شاهد آنها بوده‌ایم.یکی از مهم‌ترین پدیده‌های این روزها، ساختارشکنی دیجیتال است.با توجه به سرعت و دامنه تحولات،کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا چند سال آینده، تغییرات عمده‌ای در این حوزه رخ می‌دهد که بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره را دگرگون خواهد کرد، تغییراتی بسیار گسترده‌تر از آنچه که از زمان ظهور فناوری‌های دیجیتال شاهد آنها بوده‌ایم.داریل پلام

گارتنر: یکی از مهم‌ترین پدیده‌های این روزها، ساختارشکنی دیجیتال است.با توجه به سرعت و دامنه تحولات،کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا چند سال آینده، تغییرات عمده‌ای در این حوزه رخ می‌دهد که بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره را دگرگون خواهد کرد، تغییراتی بسیار گسترده‌تر از آنچه که از زمان ظهور فناوری‌های دیجیتال شاهد آنها بوده‌ایم.

رئیس تحقیقات شرکت گارتنر، ده پیش‌بینی راهبردی این شرکت را برای سه تا پنج سال آینده در کنفرانس و نمایشگاه IT خود در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۶ ارائه داد و گفت که با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از سال گذشته، این پیش‌بینی‌ها از دقت ۷۸ درصدی برخوردارند.
پلامر اظهار داشت که فراگیرترین تحول در سال‌های پیش رو، ساختارشکنی دیجیتال است که دامنه‌ی آن نیز لحظه‌به‌لحظه در حال گسترش است. در ادامه، ده پیش‌بینی گارتنر را در این باره می‌خوانید:

۱- تا سال ۲۰۲۰، صد میلیون مشتری در فضای واقعیت مجازی خرید می‌کنند

پلامر گفت که پدیده پوکمون گو در ایجاد تجربه عمیق‌تر از واقعیت مجازی (VR) و برقراری ارتباط تنگاتنگ با کاربران، پیشقدم است. در رتبه بعدی، نمایشگرهایی که روی سر قرار می‌گیرند ایستاده‌اند و بعد از آن‌ها، واقعیت افزوده (AR) در رتبه سوم جای دارد. طبق پیش‌بینی گارتنر، در اواخر سال ۲۰۱۷ از هر پنج شرکت اصلی فعال در حوزه‌ی توزیع و فروش یکی از آن‌ها، واقعیت افزوده را در وب‌سایتش به کار می‌گیرد. اگر شما هم در این حوزه فعالیت می‌کنید، بد نیست به این موضوع فکر کنید.

۲- تا سال ۲۰۲۰، در ۳۰ درصد از جلسات کاریِ مرور وب، کارها بدون نمایشگر انجام خواهند شد

به بیان دیگر، مردم روزبه‌روز بیشتر به بات‌هایی مانند الکسا یا سیری اعتماد می‌کنند؛ بات‌هایی که درکشان از زبان طبیعی به طور پیوسته در حال بهبود و ارتقا است. پلامر با لحنی شوخ‌طبعانه گفت که تا سال ۲۰۲۰، یک فرد معمولی با بات‌ها بیشتر گفتگو خواهد کرد تا با همسرش! با پیشرفت و ارتقای بات‌ها، این عامل‌های هوشمند به مرور در انواع تعاملات موبایل به ایفای نقش می‌پردازند. بنا بر پیش‌بینی گارتنر، دستگاه‌های مجهز و پیشرفته توانایی سخن گفتن خواهند داشت و حتی، به عنوان مثال، یک تعمیرکار می‌تواند از خودِ موتور جت بپرسد که کدام قسمتش نیاز به تعمیر یا جایگزینی دارد.

۳- تا سال ۲۰۱۹، حدود ۲۰ درصد از برندها برنامه‌های کاربردی موبایلی خود را کنار می‌گذارند

پلامر اشاره کرد که اغلب ما ده‌ها برنامه کاربردی روی گوشی‌هایمان داریم، اما به ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنیم؛ و هیچ چیز عصبی‌کننده‌تر از این نیست که مدام باید چندین برنامه کاربردی را به‌روز کنیم. او گفت که شرکت‌های هوشمند، برنامه‌های کاربردی رایج را به نفع برنامه‌های کاربردی وب آنی یا برنامه‌های کاربردی وب پیشرفت‌پذیر، کنار خواهند گذاشت.

۴- تا سال ۲۰۲۰، الگوریتم‌ها رفتار میلیاردها نفر از کارکنان جهان را در جهت مثبت تغییر می‌دهند

این بدان معنا است که شرکت‌ها از علوم رفتاری، روان‌شناسی، اجتماعی و شناختی برای طراحی الگوریتم‌هایی که منجر به بهبود عملکرد کارکنان می‌شوند، استفاده خواهند کرد. یک نمونه از این الگوریتم‌ها می‌تواند برنامه‌ای باشد که تماس‌های بخش خدمات مشتریان را گوش می‌کند و سپس به کارمند این بخش پیشنهاداتی را ارائه می‌دهد تا بتواند به نحو مؤثرتری به سؤالات پاسخ دهد. پلامر اظهار داشت: «این کار، کمک می‌کند که کارکنان وظایف خود را به نحو مؤثرتری به انجام برسانند و همچنین، نیروهای مستعد در سازمان باقی بمانند».

۵- تا سال ۲۰۲۰، یک کسب‌وکار مبتنی بر blockchain، ۱۰ میلیارد دلار می‌ارزد

گارتنر اذعان می‌کند که فناوری blockchain هنوز به پختگی و تکامل نرسیده است، اما ظرفیت بسیاری برای کاهش هزینه‌ها در صنعت خدمات مالی دارد. فناوری blockchain می‌تواند در هر صنعتی که تراکنش‌های بخش‌های مختلف آن نیاز به اعتبارآزمایی دارند، به کار برده شود. پلامر گفت که تا سال ۲۰۱۷، فناوری blockchain کم‌کم در همه صنایع پدیدار می‌شود.

۶- تا سال ۲۰۲۱، حدود ۲۰ درصد از فعالیت‌ها حداقل با یکی از هفت غول دیجیتال مرتبط خواهند بود

هفت غول دیجیتال عبارتند از شرکت‌های اپل، گوگل، فیس‌بوک، آمازون، بایدو، علی‌بابا و تنسنت. شرکت‌های دیگر در دنیای دیجیتال امروز، یا باید به این شرکت‌ها ملحق شوند یا با آن‌ها رقابت کنند. پلامر همچنین پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۱۸ حداقل دو محصول از برندهای غول دیجیتال در آشپزخانه منزل شما خواهند بود.

۷- در طول سال ۲۰۱۹، به ازای هر یک دلاری که شرکت‌ها در راستای نوآوری سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید هفت دلار نیز در سیستم‌های اصلی خود هزینه نمایند
به بیان دیگر، شرکت‌هایی که به دنبال نوآوری و دگردیسی خود هستند، ابتدا باید سیستم‌های قدیمی IT خود را نوسازی کنند؛ و این فرایند هزینه‌بری است.

۸- در طول سال ۲۰۲۰، اینترنت اشیا تقاضای ذخیره‌سازی در مراکز داده را تا کمتر از سه درصد افزایش خواهد داد
با توجه به انتظاری که از رشد تصاعدی اینترنت اشیا (IoT) وجود دارد، این جمله به نظر متناقض می‌آید؛ اما پلامر گفت که اغلب داده‌های تولیدشده توسط حسگرهای اینترنت اشیا و وسایل دیجیتالی، نگهداری یا ذخیره نخواهند شد.

۹- تا سال ۲۰۲۲، اینترنت اشیا سالی یک تریلیون دلار برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها صرفه‌جویی خواهد کرد
پلامر تصریح کرد که مسئله‌ای به سادگیِ تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌گرا، می‌تواند هزینه‌ها را ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش دهد. این امر هنگامی به خوبی میسر می‌شود که یک موتور جت پیشرفته یا یک آسانسور یا وسیله‌ای دیگر بتواند گزارش دهد که چه زمانی نیاز به تعمیرات دارد.

۱۰- تا سال ۲۰۲۰، حدود ۴۰ درصد کارکنان می‌توانند با پوشیدن یک فناوری پیگیری تناسب اندام، در هزینه‌های بهداشت و درمان خود صرفه‌جویی کنند

سناریویی که برای سال ۲۰۲۰ تعریف می‌َشود این است که شرکت‌ها برای کارکنانشان فناوری پوشیدنی پیگیری تناسب اندام می‌خرند تا سلامت آن‌ها در مجموع بهبود یابد. در واقع مطابق با پیش‌بینی گارتنر، تا سال ۲۰۱۸ یکی از شرایطی که دو میلیون کارمند در سطح جهان باید برای استخدام شدن بپذیرند آن است که حتماً از فناوری پوشیدنی پیگیری تناسب اندام استفاده کنند.

منبع:

www.networkworld.com

محسن گرامی طیبی

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.